Curse of Knowledge

Geschreven door: Behavior Boost

🤔 Wat valt er nou niet te snappen?! 🤔

Afgelopen week stond ik voor een groep leiders van een grote klant van mij om uitleg te geven over het lopende onderzoek naar gedragsverandering op de werkvloer. Het onderwerp was “De uitkomsten ‘so far'”. Vol overgave begon ik aan mijn verhaal en nam ik de mensen mee in de reis die we hadden afgelegd.

🤹‍♂️ Interviews, questionnaires, psychologische factoren die een rol spelen, correlatieberekeningen, Pains / Gains, / Anxieties / Comforts, conclusies & gevolgtrekkingen, etc. Ik ging helemaal op in mijn verhaal.

🤷‍♂️ Om bij het onderdeel “Zijn er nog vragen?” een stortvloed aan onduidelijkheid en, eerlijk gezegd, irritatie te ontvangen. Ik begreep er in het moment eigenlijk helemaal niets van. Het was toch duidelijk? De cijfers en data logen niet, mooi gevisualiseerd in sheets. En mijn uitleg was toch helder? Wat viel er nou niet te snappen?

🧠 Wat hier gebeurde wordt ook wel de “Curse of Knowledge (de Vloek van Kennis)” genoemd. Een fenomeen waarbij mensen die over een bepaald onderwerp veel kennis hebben, zich onbewust niet verplaatsen in de positie van iemand die die kennis niet heeft. Dit kan leiden tot communicatieproblemen, omdat degene met de kennis ervan uitgaat dat de ander de informatie al begrijpt.

💡 Bij aanvang ging ik er onbewust vanuit dat de leiders tegenover mij over hetzelfde kennisniveau beschikten. Dat zij, net als ik, elke dag met gedragsverandering bezig zijn en exact snappen wat er allemaal bij komt kijken, hoe je het aanpakt en hoe je met de opgehaalde informatie en data om moet gaan. Niet dus!

ℹ Dit gebeurt heel vaak en vooral ook heel makkelijk en snel. We gaan er, onbewust, vaak vanuit dat diegene tegenover ons over hetzelfde kennisniveau beschikt als wij zelf. In onze communicatie wordt dit uitgangspunt onbewust genomen. En dus vertellen we niet alleen in hoofdlijnen, maar gaan we het liefst ook nog in detail. Maar hoe vaak checken we het uitgangspunt van het kennisniveau van de ander? Hoe vaak zijn we ons bewust dat diegene tegenover ons in de meeste gevallen NIET beschikt over hetzelfde kennisniveau? Hoe vaak pauzeren we in ons verhaal om te checken of iedereen er nog “bij is”?

Na vorige week ben ik mij er in ieder geval weer even bewust van …. tot het volgende moment dat ik door “jeugdig enthousiasme” weer in dezelfde valkuil trap 😂 .

Download brochure formulier - Behavior Boost

Ben je klaar voor het boosten van gedrag? Tijd voor actie!

Download nu de brochure

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.