Inspireer zonder te preken, motiveer zonder te pushen

Geschreven door: Roderick Göttgens

Je staat in een overvolle vergaderruimte, klaar om de groep managers tegenover je te inspireren en te motiveren om mee te gaan in de door jouw gewenste verandering. Je hart bonkt, want dit is het moment waarop je jouw ‘gouden aanpak’ gaat inzetten—die ene aanpak waarmee jij jouw managers kan motiveren, hun gedrag kan beïnvloeden en ze meekrijgt in jouw veranderplannen.

Een onverwachte tegenaanval

Je kijkt rond, ziet verwachtingsvolle blikken en begint. Maar voordat je goed en wel uitgepraat bent, neemt Skepticus het woord. Hij trekt jouw veranderplan genadeloos onderuit. Je wordt boos. Je voelt jezelf koken. De vergadertafel verandert in een strijdtoneel. Al je zekerheden verdampen. De groep managers gaat ongeïnspireerd, ongemotiveerd en onverricht ter zake weer terug naar de waan van de dag. Alles blijft bij het oude.

Je staat perplex. “Wat gebeurde hier?”, vraag je jezelf af? Je weigert te capituleren. Je bent ervan overtuigd dat er iets bestaat—een geheim, een formule—die op eenvoudige manier de energie in teams kan transformeren, ook in jouw managementteam. Je wilt ‘em vinden, je wilt ‘em bezitten, je wilt ‘em inzetten, je wilt ‘em delen. Maar die eerste poging was kennelijk niet goed genoeg. Hoe ga je nu verder?

Changing the game

Je analyseert, je kijkt terug. In je eerste poging gooide je er een motiverende speech in. Een vaag en inhoudsloos betoog over ‘eigenaarschap nemen’, ‘samen bereiken we meer’ en ‘we moeten elkaar meer feedback durven geven’. Klinkt goed, maar de helft van de mensen staarde verveeld uit het raam. De rest knikte braaf en keek al met een schuin oog naar de klok van de vergaderruimte. Niemand veranderde écht gedrag. Eigenlijk wist je het al: dit was het niet.

In het volgende overleg doe je een tweede poging: je probeert het met een flashy presentatie, gevuld met inspirerende quotes. Je hoopt dat mensen hierdoor vanzelf enthousiast worden. In theorie top, maar in de praktijk blijft de reactie lauw. Het conflict zindert door: Skepticus rolt weer met zijn ogen, collega’s maken flauwe grapjes in de wandelgangen. Nee, dit is dus ook niet de ‘gouden aanpak’.

Een derde en ultieme poging. Je besluit dat daden meer zeggen dan woorden. Je kiest voor gerichte, concrete complimenten. Niet het brave “Goed zo” dat niemand nog hoort, maar echte observaties: “Ik zie hoe secuur je deze klantvraag aanpakt, daardoor stijgt ons vertrouwen bij de klant.” Dat is geen loos zinnetje, maar een doelgerichte actie. Je observeert. Je benoemt. Je beloont. Subtiel, maar krachtig.

“Skepticus, ik waardeer jouw immer kritische blik op hoe we hier de dingen doen. Dat houdt ons scherp!”.

Skepticus fronst, maar merkt dat de stemming kantelt. Langzaam verandert de sfeer in de vergaderruimte. Je merkt dat mensen zich gezien voelen. Iemand durft plotseling een vernieuwend idee te lanceren—en omdat jij die persoon direct bedankt voor de durf, haken anderen enthousiast aan. Nog geen totale overwinning, maar de frictie begint plaats te maken voor groeiend respect. De ogen zijn nu op jou gericht en niet meer op de klok. De meeting gaat voorbij. “Té snel”, vinden de meeste aanwezigen.

Het geheim van magie

In een flits besef je de ware aard van die ‘gouden aanpak’ waar je zo naarstig naar opzoek was: een gedragsdoorbraak forceren is geen geheimzinnige formule die je uit een boekje tovert, maar draait om de keuze om gewenst gedrag, gedrag dat je veel vaker wilt zien, bewust positief te bekrachtigen. Je ontdekt de kern van positive reinforcement. Alleen krijg je dat inzicht niet zomaar. Je moet leren dat universele speeches geen magie bevatten en goedbedoelde quotes geen toverspreuken zijn.

Maar die ene oprechte waardering wel! Die doet iets magisch!

Aan jou de keus

Je staat voor een keuze: pak je door op deze route, of val je terug in oude patronen van oppervlakkige loftuitingen? Het conflict is nog niet geslecht. Skepticus is er nog, maar ook hij loopt steeds vaker met een glimlach rond. Want hij bedoelt het eigenlijk wel goed. Ook hij wil gewoon graag gehoord worden.

De kern van je ‘gouden aanpak’ is niet een kant-en-klaar wondermiddel, maar een bewuste handeling. Je belangrijkste wapen? Een scherp compliment, dat exact benoemt wat iemand goed doet. Een wapen dat bepaalt of je het beste in mensen naar boven haalt… of stilzwijgend laat verdorren. Jij hebt de kracht om met positieve bekrachtiging in elke organisatie een positieve doorbraak te forceren.

Durf je?

Download brochure formulier - Behavior Boost

Ben je klaar voor het boosten van gedrag? Tijd voor actie!

Download nu de brochure

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.