Meer doen, terwijl je minder wil

Geschreven door: Roderick Göttgens

Denk even met mij mee over het volgende: Als we het druk hebben, dan praten we vaak in termen van “Ik zou eigenlijk meer van X moeten doen, of meer van Y”. Eigenlijk best wel grappig, als je er over nadenkt.

Hoewel we het dus druk hebben (misschien zelfs wel stress voelen) en minder willen doen, praten en denken we toch constant in termen van ‘meer’. We voegen eigenlijk iets toe … Maar was dat nou niet precies hetgeen we juist niet wilden? 🤷‍♂️

Het is bijna paradoxaal, maar als mens hebben we een aangeboren afwijking om in drukke situaties de behoefte te ontwikkelen vooral 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘷𝘢𝘯 𝘪𝘦𝘵𝘴 te willen doen. In de praktijk heeft dit vaak een averechts effect. Als je dan toch al zo druk bent, dan voelt dit als ‘nog meer’. We doen per saldo niets, want we willen niet méér. Dus blijft het allemaal weer bij mooie ambities en intenties, maar verandert er verder niets (behalve dat gevoel van ‘druk zijn’).

Het tweede grappige hiervan, vind ik, is dat we eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar ‘minder doen’. Het kan dus nog paradoxaler, want dan zouden we ons alleen maar gaan vervelen. Bovendien is ‘minder doen’ eerder symptoombestrijding dan wat anders (kom ik op terug).

Wat we eigenlijk willen, is 𝒎𝒆𝒆𝒓 tijd besteden aan 𝒎𝒊𝒏𝒅𝒆𝒓 onderwerpen. Je doet dus niets minder, maar besteed je tijd & energie veel effectiever, namelijk aan dingen die er wél toe doen.

Als je dat gevoel van druk en stress wilt verminderen is dit een hele interessant (vind ik dan 😊). De strategie van ‘minder doen’ voelt in de meeste gevallen in het begin als een logische keus, een hele opluchting en lekker bevrijdend. Je gaat vaker nee zeggen, dagje(s) vrij nemen, dingen schrappen van je to-do-list. Lekker even helemaal niets doen.

Maar zoals ik al schreef, dit is symptoombestrijding. Per saldo verandert er namelijk helemaal niets. De situatie & context van het ‘druk zijn’ verandert nauwelijks, dus binnen no-time komt dat onrustige gevoel, dat gepaard gaat met ‘druk zijn’, weer terug. En ben je weer terug bij af. Je kunt niet blijven schrappen op je to-do list 😆 .

Dit komt, omdat er in het systeem waarin je je ‘druk voelt’ niets verandert. Minder doen laat zaken alleen maar liggen, maar ze gaan er niet mee weg. En vroeg of laat moet het toch gebeuren.

De strategie van ‘Meer aan Minder’ heeft wél dat gewenste effect. Je onderzoekt namelijk eerst wat er nou écht toe doet. Wat is nou écht belangrijk om ambitie en doel te realiseren? En daar zet je vervolgens vol op in. Je maakt dus keuzes!

Het effect hiervan is dat je ruimte creëert. Het systeem, waarin je zit, wordt steeds slimmer. Je schrapt wat niet relevant is voor doel en ambitie, waardoor je al je tijd & energie kan focussen op de kern: wat er écht nodig is om ambitie en doel te realiseren.

Download brochure formulier - Behavior Boost

Ben je klaar voor het boosten van gedrag? Tijd voor actie!

Download nu de brochure

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan
thermometer1

Zet in 5 minuten je medewerkers in beweging.

Ontvang direct & gratis een persoonlijk rapport met inzichten en praktische tips.

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.

Stuur een GRATIS complimentenkaartje

Je denkt het wel, maar zeg je het ook? Een compliment dat je niet uitspreekt, bestaat niet. Tijd om dat recht te zetten. Doe mee met deze GRATIS actie en jouw handgeschreven compliment wordt bezorgd op 1 maart, Nationale Complimentendag.