Samenvatting
Social media frustraties? Hebben we allemaal. Vooral als de cijfers tegenvallen. Voldoen je leveranciers niet aan de afgesproken KPIs’? Is een reden voor!
In deze aflevering gooien we de kaarten op tafel: wat gaat er mis in onze omgang met cijfers en hoe komt dat? Met een flinke knipoog naar Goodhart’s Law – de regel die zegt dat cijfers hun waarde verliezen zodra ze een doel op zich worden – nemen we je mee in de valkuilen van KPI-gekte en een extreme focus op cijfers en metrics.
We prikken door oppervlakkige metrics heen en laten zien hoe die blindelingse focus op cijfers je gedrag en dat van je team kan corrumperen. Waarom blijven we zo hangen in korte termijn scoren, terwijl echte impact tijd kost? En hoe gebruik je data en cijfers op een manier die je vooruithelpt in plaats van vastzet?
Takeaways
- Frustratie over dalende interactie op social media.
- De Goodheart’s Law stelt dat cijfers een doel op zich worden.
- Cijfers kunnen ons gedrag en identiteit beïnvloeden.
- Korte termijn focus kan lange termijn doelen saboteren.
- Het is belangrijk om niet blind te staren op één cijfer.
- Cijfers zijn slechts een momentopname van prestaties.
- Het gesprek over cijfers moet inhoudelijk zijn.
- Metrics moeten helpen bij het leerproces.
- Cijfers vertellen nooit het hele verhaal.
- Reflectie op cijfers is essentieel voor groei.
Sound Bites
- “Het gaat hier niet om LinkedIn.”
- “Cijfers vertellen nooit het hele verhaal.”
- “Een cijfer is een momentopname.”
Hoofdstukken
- 00:00 Cijfers die leiden tot frustatie
- 02:23 Een (ongezonde) fixatie op cijfers
- 02:51 Goodheart’s Law
- 05:26 een wetmatigheid die overal terugkomt
- 06:59 Een wet die ander gedrag oproept
- 09:26 Wanneer cijfers belangrijker zijn dan het doel waarvoor ze zijn.
- 10:43 Cijfers vertellen nooit het hele verhaal
- 12:31 Leren van Cijfers en de Lange Termijn
- 14:28 Een 2e wetmatigheid: Unintended consequences
- 16:41 Het effect van de Goodheart’s Law beïnvloeden
- 19:46 Een metric vertelt een verhaal. Zoek dat verhaal
- 20:59 Afronding
Keywords
LinkedIn, Goodheart’s Law, cijfers, social media, frustratie, lange termijn, korte termijn, psychologie, metrics, KPI’s