Samenvatting
In deze podcastaflevering bespreken Roderick en Monique de reacties op een LinkedIn-post die viral ging. Roderick plaatste een post over de verandercurve, maar kreeg veel negatieve reacties van mensen uit de rouwverwerkingsexpertise. De discussie draaide voornamelijk om het gebruik van het woord ‘rouwcurve’ in plaats van ‘verandercurve’. Roderick benadrukt dat modellen slechts hulpmiddelen zijn en geen absolute waarheden. Hij merkt op dat mensen vaak reageren vanuit hun eigen mentale modellen en percepties, waardoor de context van de post verloren gaat. De negativiteit op social media wordt ook besproken, evenals de negativiteitsbias en het belang van het begrijpen van elkaars intenties.
Takeaways
Modellen zijn hulpmiddelen en geen absolute waarheden. Ze vereenvoudigen complexe concepten en helpen bij het starten van gesprekken.
Mensen reageren vaak vanuit hun eigen mentale modellen en percepties, waardoor de context van een boodschap verloren kan gaan.
Negativiteit op social media kan snel escaleren, maar het is belangrijk om te begrijpen waar de emoties vandaan komen en te reageren met begrip en respect.
Wees je bewust van de negativiteitsbias en probeer een stap terug te nemen voordat je reageert op negatieve reacties.
Blijf openstaan voor verschillende perspectieven en ga de dialoog aan om van elkaar te leren.
Sound Bites
“Mensen gaan dus een soort van… in ieder geval is het…”
“Ik snap dat je hierop reageert, maar ik vind jouw reactie ook heel zwart-wit.”
“Het is nooit mijn bedoeling geweest om rouw of verdriet te bagatelliseren.”
Hoofdstukken
00:00 Introductie en context
05:29 Reageren vanuit mentale modellen
10:11 Impact van negativiteit op social media
14:59 Persoonlijke aanvallen en emoties
23:29 Openstaan voor verschillende perspectieven
Keywords
LinkedIn, viral, reacties, verandercurve, rouwcurve, modellen, mentale modellen, perceptie, negativiteit, social media, negativiteitsbias, intentie