Gedrag van Alledag is de podcast van Behavior Boost. Monique en Roderick Göttgens, founders van Behavior Boost, mijmeren over alledaagse voorbeelden van (onbewust) gedrag, hoe het ontstaat en hoe je het ook bij jou op de werkvloer kunt herkennen en beïnvloeden. Want gedrag is overal en altijd!

Luister onze afleveringen

Aflevering 16

Over de impact van modellen, sociale media en een post die viral ging

In deze podcastaflevering bespreken Roderick en Monique de reacties op een LinkedIn-post die viral ging. Monique plaatste een post over de verandercurve, maar kreeg veel negatieve reacties van mensen uit de rouwverwerkingsexpertise. De discussie draaide voornamelijk om het gebruik van het woord ‘rouwcurve’ in plaats van ‘verandercurve’. Roderick benadrukt dat modellen slechts hulpmiddelen zijn en geen absolute waarheden. Hij merkt op dat mensen vaak reageren vanuit hun eigen mentale modellen en percepties, waardoor de context van de post verloren gaat. De negativiteit op social media wordt ook besproken, evenals de negativiteitsbias en het belang van het begrijpen van elkaars intenties.

Aflevering 15

Over de Verandercurve, de Intention-Action Gap en een gemaakte belofte

Belofte maakt schuld. In aflevering 13 hebben we het gehad over de drie soorten weerstanden en hoe je daar bij verandering doorheen moet. We hebben toen zijdelings ook de Verandercurve en de Intention-Action Gap geïntroduceerd, maar niet verder uitgelegd. Dat doen we nu in deze aflevering.

Aflevering 14

Over goed luisteren, spontaniteit en een stoelendans

Goed luisteren. Misschien wel één van de belangrijkste vaardigheden tijdens een gesprek. Je moet voorbereid ten tonele verschijnen, maar goed luisteren zorgt er ook voor dat je niet rigide in je eigen tunnel blijft zitten en dat er ruimte komt voor spontaniteit.

In deze aflevering mijmeren we over goed luisteren voor een goed gesprek. Wat dit betekent, hoe je om kunt gaan met je gespreksdoel en wat dit doet voor het opbouwen van een goede relatie (en daarmee weerstand op jou als persoon voorkomt).

Aflevering 13

Over (gevoelde) weerstanden, rioolwagens en een rode kist

Frustratie, emoties, negativiteit. Allemaal uitingen van weerstand. Maar wist jij dat er drie typen weerstanden zijn? En dat elk type haar eigen eisen kent wat betreft er mee omgaan? In deze podcast mijmeren we aan de hand van wat alledaagse ergernissen (in de file staan, verteld worden wat je moet doen, etc) wat deze weerstanden zijn, hoe je ze herkent en vooral ook: hoe je ze de baas kunt zijn.

Aflevering 12

Over de impact van omgeving op je gedrag, Armin van Buuren en thuiswerken

Soms onderschatten we nog wel eens de impact die de omgeving op ons gedrag heeft. Bewust, maar nog vaker onbewust worden we enorm beïnvloed door wat daar gebeurd. Thuis versus op kantoor werken, muziek aan of uit, open of gesloten kantoorruimtes. Zo maar wat voorbeelden van omgevingen en omgevingsfactoren die een enorme impact op ons gedrag kunnen hebben.

In deze aflevering mijmeren Monique en Roderick verder over het effect van je omgeving op je gedrag.

Aflevering 11

Over De Vloek van Kennis, je “dom” voelen en Kennis als Zegen.

De Vloek van Kennis, ofwel “the Curse of Knowledge”, is het psychologisch principe waarbij we er onbewust van uitgaan dat de persoon (of personen) tegenover ons over hetzelfde kennisniveau beschikt als wijzelf. Maar omdat dat in veruit de meeste gevallen NIET zo is, levert dat nogal eens vreemde en rare situaties op.

De andere kant is ook zo. Kennis is macht, dus het hebben van kennis kun je ook zien als Zegen. Je kennis kun je ook inzetten om iets voor elkaar te krijgen bij de ander.

Aflevering 10

Over gewoontegedrag en de wedstrijd winnen van de snoeppot

Gewoontegedrag. Iedereen heeft ze. Uit pure automatisme doe je iets, zonder er bij na te denken. In deze podcast mijmeren we over dit fenomeen. Hoe ontstaat gewoontegedrag, hoe herken je gewoontegedrag bij jezelf, dieperliggende motivaties, het gevoel van beloning en de Habit Loop. En uiteraard mijmeren we ook over de vraag: hoe doorbreek je je gewoontegedrag.

Aflevering 9

Over de laatste loodjes wegen het zwaarst, Lego en nieuwe websites

In deze aflevering mijmeren we over het principe achter “De laatste loodjes wegen het zwaarst”. Waarom is dat eigenlijk? Wat hebben anticipatie, demotivatie, beloning en het gewicht van lood hierin met elkaar gemeen?